Att skicka privata meddelanden via DM:s är användarnas nya sociala flöde of choice. Vad innebär det för dig som använder sociala medier till att marknadsföra dig och ditt varumärke, och för att knyta an till din målgrupp? Det går vi igenom här. Och pst, skiftet är ännu bara i sin linda. Du har alltså chansen att vara först när medierna ställer om.
Så minskar engagemanget i flödet – men ökar i DM:s
Vi har alla varit där: vi har skrivit ner några väl valda ord i en liten ruta på valt socialt media, gjort en avvägning mellan emojisens varande och icke varande och dansat med tummen över publiceringsknappen. Och sen; ingenting.
Hur vi använder sociala medier har förändrats kraftigt på kort tid. Och även om vi fortfarande konsumerar extremt stora mängder innehåll på plattformarna delar vi eget innehåll desto mer sällan. De förändrade beteendena sträcker sig längre än till våra egna sociala medie-sidor. Också i ett öppet kommentarsfält drar vi oss från att lämna en kommentar eller tagga en vän. Allt oftare delar vi i stället mellan varandra i privata meddelanden, eller DM:s.
Nu ställer plattformarna om utifrån användarnas nya beteenden
Både Meta och TikTok har noterat utvecklingen och börjat svara på användarnas nya beteenden.
På Facebook har Meta återintegrerat Messenger i Facebooks app. På Instagram testar man Channels, som Mark Zuckerberg själv kallar en ”broadcast chat” där användare kan dela texter, bilder, omröstningar och reaktioner mm. När en användare går med i en kanal kommer den också att finnas bland användarens chattar – men man kan inte själv kommentera chattflödet i någon annans kanal.
Nu verkar även TikTok satsa hårt på nya meddelande- och delningsfunktioner, det vittnar företagets egna jobbannonser om. Utvecklingen ska drivas på av en frustration över att en så stor mängd innehåll delas och diskuteras utanför TikTok hos konkurrerande appar, rapporterat Axios.
Så vinner du när användarna trycker i DM:s
Det finns flera lärdomar vi kan dra från hur plattformarna förändras i takt med sina användare, inte minst för dig som använder sociala medier för att knyta an till dina kunder. För det första kan vi konstatera att användare fortfarande upptäcker innehåll på sociala medier. Det betyder att närvaron på sociala medier fortfarande är avgörande för att nå din publik.
Däremot kommer vi allt tydligare se en nedgång i engagemang för innehållet, inte minst interaktioner som kommentarer och taggningar. Det kommer också påverka hur vi mäter och värderar våra insatser. När fler användare delar en direktlänk i DM:s får användaren också se en förhandsgranskning av ditt innehåll och behöver alltså inte längre besöka din sida. Hur många din sida och ditt innehåll egentligen når, och hur väl det presterar, kommer alltmer behöva värderas utifrån dessa nya premisser. Faktorer som click-throughs och sidbesökare kommer bli allt viktigare att följa och mäta, utöver mer traditionella mätvärden som konverteringar.
Men vad viktigare är att förstå hur användare knyter an till varandra, hur (och var) de diskuterar dig och ditt varumärke, och hur de vill att du ska knyta an till dem. Vinnarna i omställningen kommer vara företagen som redan nu börjar fundera på hur de kan arbeta mer aktivt med DM:s och att själva tillhandahålla fler möjligheter för kunder att få direktkontakt med dig, snarare än att jaga engagemang i flödet.