Det växande informationssamhället har varit på allas läppar sedan 1980-talet och introduktionen av persondatorn och internet – när digital hantering av information började ersätta det fysiska. Vi gör än i dag för det mesta samma saker som förr. Vi socialiserar, arbetar och konsumerar, men vi gör det i ökad utsträckning digitalt eller med hjälp av digitala verktyg.
Det här har såklart även påverkat information kopplat till vård och hälsa. Patienter är idag mer proaktiv och har högre förväntningar på tvåvägskommunikation och att bli inkluderad i sin vård. I takt med att vi blivit mer uppkopplade och vana vid att ta till oss ny teknik, har även kraven på mer digitalt tillgänglig hälsoinformation ökat.Den digitalt proaktiva patienten älskar att Googla symtom
Framväxten av ”The Patient Influencer”
Note to self för dig som arbetar med kommunikation och marknadsföring
Den ökande informationstillgängligheten genom internet och sociala medier har gett människor större möjligheter att fördjupa sig i sin patientresa eller eventuella medicinska diagnos. Den fysiska patientresan räknas oftast till några få timmar sammanlagt, från första besök på vårdcentral till diagnos och påbörjad behandling genom specialist. Där emellan och även efteråt kan patienten dock ha sökt hundratals timmar efter information och stöd genom sökmotorer, digitala communitys och på sociala medier. Det är en enorm möjlighet för Life Science-aktörer som vill driva, och engagera i en fråga, oavsett syfte och målsättning.
Kunskapslyftande och kreativa kampanjer om prioriterade terapiområden i utbildningssyfte är ett effektivt sätt för läkemedelsbolag att nå ut till allmänheten, som komplement till övriga aktiviteter på området. Här kommer fem tips som är bra att tänka på i planeringen av en digital kommunikationsinsats- eller kampanj i syfte att bidra till att patienter är välinformerade och bättre rustade för att fatta välgrundade beslut:
- Utbilda och motverka missuppfattningar. Läkemedelsbolag och andra healthcare-bolag är en trovärdig motvikt till den vilseledande information som sprids. Ju högre intresse för en fråga, desto viktigare att desinformation balanseras för att bli trovärdig och vetenskapligt tillförlitligt.
- Involvera HCP. Kom ihåg att tänka in vårdpersonal i era informationsinsatser, exempelvis som medskapare eller talespersoner, eller genom att informera om era satsningar mot allmänhet. Det kan stärka samarbetet, och visar även på att ni är en engagerad aktör som vill höja kunskapsnivån inom ett terapiområde.
- Individanpassa kommunikationen och förenkla budskap. Vilken är din målgrupp och i vilka kanaler är de som mest aktiva? Vilka format når bäst fram? Underskatta inte att använd ett enkelt, nyanserat språk framför komplexa budskap. Annars riskerar du att tappa mottagaren på bara några sekunder.
- Våga sticka ut! Fakta och etisk regelmedvetenhet är som vi alla vet ledande för kommunikationen. Det hindrar inte från att kommunicera med äkthet och att väcka känslor för att förstärka budskapet. Hur syns och uppfattas era konkurrenter? Hur vågar ni sticka ut på ett seriöst men lekfullt sätt?
- Kommunicera med empati och respekt. Människor vill bli sedda och hörda, inte bara behandlade. Visa empati och förståelse i patientkommunikation och när det är relevant och möjligt, inkludera kulturella och individuella skillnader.
Är ni som läkemedels- eller vårdbolag i behov av hjälp med digitala informationsinsatser- eller kampanjer för att öka kunskap? Kontakta oss på Rippler så hjälper vi er.