Förstå patientens digitala beteende och bli mer relevanta i kommunikationen – det här bör du känna till

Det växande informationssamhället har varit på allas läppar sedan 1980-talet och introduktionen av persondatorn och internet – när digital hantering av information började ersätta det fysiska. Vi gör än i dag för det mesta samma saker som förr. Vi socialiserar, arbetar och konsumerar, men vi gör det i ökad utsträckning digitalt eller med hjälp av digitala verktyg.

Det här har såklart även påverkat information kopplat till vård och hälsa. Patienter är idag mer proaktiv och har högre förväntningar på tvåvägskommunikation och att bli inkluderad i sin vård. I takt med att vi blivit mer uppkopplade och vana vid att ta till oss ny teknik, har även kraven på mer digitalt tillgänglig hälsoinformation ökat.

Den digitalt proaktiva patienten älskar att Googla symtom

Statistik från Google visar av 8 procent av alla sökningar som görs globalt är kopplade till kropp och hälsa, och 80 procent påbörjar sin patientresa genom att googla. Att vi söker efter mer information idag är en direkt effekt av den tekniska utvecklingen. En av de indirekta konsekvenserna är hur omvärldshändelser kan sätta permanenta spår i vad vi söker efter för information. Genom att titta på relativa sökvolymer på Google Trends syns en generell ökning i antalet svenska sökningar på termen ”Symtom” från 2004 fram till 2024.

Däremot är ökningen inte linjär. I stället syns två kraftiga ökningar som går att koppla till två händelser: svininfluensan 2009 och Covid-19 2019. Efter respektive pandemi har sökvolymerna ökat kraftigt, för att sedan ligga kvar på samma nivå permanent. Pandemierna har därmed gjort att vi i allmänhet söker betydligt oftare på olika symtom, vilket är ett tydligt exempel på hur våra digitala beteenden förändras.

Ett annat exempel är jämförelsen av antalet sökningar på Apotek och Vårdcentral. Historiskt har sökningar på Vårdcentral varit betydligt vanligare, men sedan 2020 är förhållandet det omvända. Sammanvägt ger dessa förändringar en fingervisning om att människor är mer benägna att gå till Apoteket som första vårdinstans, förmodligen till följd av ett ökat intresse för egenvård och att patienten i högre utsträckning själv bedömer vart den ska vända sig för snabbast vård.

Framväxten av ”The Patient Influencer”

Även om vi aktivt söker efter mer hälsoinformation än tidigare, uppger 60 procent att de upplever frustration när det kommer till att hitta rätt information. Samtidigt har alla människor och aktörer, genom sociala medier, tillgång till en megafon för att förstärka sin röst och bygga egna nätverk och följarskaror.

Influencers har ett enormt inflytande på beteenden och attityder. Detta gäller särskilt mindre influencers, så kallade ”microinfluencers” – som har mellan 1 000 och 50 000 följare och ofta en tydlig nisch. Gruppen utgör cirka 95 procent av marknaden för reklamsamarbeten eftersom de upplevs vara mer trovärdiga.

Under 2023 började det pratas om ännu en nisch på hög framfart: ”The Patient Influencer.” Precis som det låter är detta människor som främst publicerar eget innehåll om sin patientresa eller om hur det är att leva med en viss sjukdom. Här är äkthet och igenkänning hårdvaluta hos följarna, som interagerar för att de söker svar, eller för att de själva lever med sjukdomen. Avsändarna upplevs trovärdiga utifrån att de är patienter – samtidigt är de inte medicinska experter.

Note to self för dig som arbetar med kommunikation och marknadsföring

Den ökande informationstillgängligheten genom internet och sociala medier har gett människor större möjligheter att fördjupa sig i sin patientresa eller eventuella medicinska diagnos. Den fysiska patientresan räknas oftast till några få timmar sammanlagt, från första besök på vårdcentral till diagnos och påbörjad behandling genom specialist. Där emellan och även efteråt kan patienten dock ha sökt hundratals timmar efter information och stöd genom sökmotorer, digitala communitys och på sociala medier. Det är en enorm möjlighet för Life Science-aktörer som vill driva, och engagera i en fråga, oavsett syfte och målsättning.

Kunskapslyftande och kreativa kampanjer om prioriterade terapiområden i utbildningssyfte är ett effektivt sätt för läkemedelsbolag att nå ut till allmänheten, som komplement till övriga aktiviteter på området. Här kommer fem tips som är bra att tänka på i planeringen av en digital kommunikationsinsats- eller kampanj i syfte att bidra till att patienter är välinformerade och bättre rustade för att fatta välgrundade beslut:

  1. Utbilda och motverka missuppfattningar. Läkemedelsbolag och andra healthcare-bolag är en trovärdig motvikt till den vilseledande information som sprids. Ju högre intresse för en fråga, desto viktigare att desinformation balanseras för att bli trovärdig och vetenskapligt tillförlitligt.
  2. Involvera HCP. Kom ihåg att tänka in vårdpersonal i era informationsinsatser, exempelvis som medskapare eller talespersoner, eller genom att informera om era satsningar mot allmänhet. Det kan stärka samarbetet, och visar även på att ni är en engagerad aktör som vill höja kunskapsnivån inom ett terapiområde.
  3. Individanpassa kommunikationen och förenkla budskap. Vilken är din målgrupp och i vilka kanaler är de som mest aktiva? Vilka format når bäst fram? Underskatta inte att använd ett enkelt, nyanserat språk framför komplexa budskap. Annars riskerar du att tappa mottagaren på bara några sekunder.
  4. Våga sticka ut! Fakta och etisk regelmedvetenhet är som vi alla vet ledande för kommunikationen. Det hindrar inte från att kommunicera med äkthet och att väcka känslor för att förstärka budskapet. Hur syns och uppfattas era konkurrenter? Hur vågar ni sticka ut på ett seriöst men lekfullt sätt?
  5. Kommunicera med empati och respekt. Människor vill bli sedda och hörda, inte bara behandlade. Visa empati och förståelse i patientkommunikation och när det är relevant och möjligt, inkludera kulturella och individuella skillnader.

 

Är ni som läkemedels- eller vårdbolag i behov av hjälp med digitala informationsinsatser- eller kampanjer för att öka kunskap? Kontakta oss på Rippler så hjälper vi er.

 

Fler artiklar

Sverige får kritik från EU

AI-driven marknadsföring med Performance Max

9 tips på hur du lyckas med din investerarkommunikation i kvartalsrapporter