Utmaning
Rippler fick i uppdrag att ta fram en ny årsredovisning på svenska och engelska, inkluderat textproduktion och formgivning. I den nya årsredovisningen skulle det tydligare framgå hur bolagets verksamhet och marknad fungerar samt vilka framtidsmöjligheter det finns. Strukturen på årsredovisningen skulle uppdateras och det skulle även framgå tydligare hur bolaget arbetar med hållbarhet. Årsredovisningens utseende skulle också göras modernare med en passande innehållsstruktur.
Förutom årsredovisningen fick Rippler även i uppdrag att ta fram en investerarpresentation som bolaget kan använda sig av i möten med investerare och/eller analytiker. Investerarpresentationen skulle ha en bra struktur och återspegla all relevant information som är nödvändig för ledningen att kommunicera i den typen av möten. Samtidigt skulle investerarpresentationen besvara tänkbara frågor som investerare eller analytiker kan tänkas ha och ge en bra och rättvisande bild av bolaget.
Vid sidan av ovanstående två uppdrag har Rippler även agerat löpande rådgivare vid kommunikation mot investerare, regelmässiga frågor och som ansvarig för att ta fram kvartalsrapporter med en ny struktur. I den löpande rådgivningen inkluderades även framtagande av video på kvartalspresentationer och tillhörande Powerpoint-presentation.
Strategi & taktik
Flertalet intervjuer genomfördes med personer i ledning och styrelse för att samla in rätt och nödvändig information. Materialet från intervjuerna tillsammans med relevanta dokument från styrelse och ledning användes sedan för att ta fram årsredovisningen och investerarpresentationen. Tillsammans med en strategisk genomgång av befintligt material togs sedan innehåll och form för dessa fram. Löpande avstämningar och möten med bolaget gjordes under projekttiden för att hålla bolaget inspelade på fortlöpandet av projekten och beakta synpunkter längs vägen.
I det löpande kommunikationsstödet finns det, förutom fasta mötestider för att gå igenom löpande behov, en hög tillgänglighet från Ripplers konsulter. Detta för att snabbt kunna hantera ärenden och förfrågningar som dyker upp från bolaget. Detta berör alltifrån investerarfrågor till företags/styrelsematerial, regulatorisk rådgivning och annan rådgivning och skribentuppdrag kopplat till kvartalsrapporter, presentationer och pressmeddelanden.
Resultat
Resultatet av projekten har inneburit flera förbättringar i bolagets kommunikation. Det inkluderar en tydligare profilering av bolaget, dess verksamhet, marknad och hållbarhetsarbete i både årsredovisningen och i sin investerarpresentation. Dessutom har dessa fått ett modernare utseende och form med en tydligare struktur med mer lättförståelig information.
Bolaget har även fått gott löpande stöd med effektiv rådgivning och hantering av löpande ärenden som dykt upp längs vägen. Det inkluderar en tydligare och mer proaktiv hantering och kommunikation kring kvartalsrapporter och annan löpande kommunikation. Rippler har på löpande basis också agerat bollplank och tagit ansvar för relevanta delar som bolaget behövt stöd med.