Benjamin Tesfazion är vår mest eftersökta medarbetare på Google. Vi passade därför på att ställa några frågor till honom, både om jobbet och om varför han är så pass eftersökt. Benjamin har, trots den unga åldern på 24 år, hunnit med en hel del i sitt yrkesverksamma liv och är en av Ripplers klarast lysande stjärnor, alltid med ett leende på läpparna. Lär känna Benji i intervjun här!
Hej Benjamin Tesfazion, vem är du?
– Jag heter Benjamin Tesfazion och jobbar som producent och filmfotograf på Rippler sedan tre år tillbaka. Innan dess drev jag, tillsammans med två andra, en produktionsbyrå. Det gick bra fram till pandemin som gjorde det mycket svårare att driva ett sådant företag med alla restriktioner och distansarbete. Jag letade mig därför vidare och snubblade över Rippler, mer eller mindre av en slump. När jag ansökte om jobbet skickade jag in fel CV hela tre gånger, varav ett av dem från när jag var 14 år och sökte en praoplats. Men något måste jag gjort rätt för jag blev ju anställd på Rippler ändå! Och tur var väl det!
Vad gör du i din roll och hur ser en produktion ut?
– Min roll är rätt så omfattande och arbetsflödet varierar för varje videoproduktion. Ofta är jag med redan från start och hjälper kunder att reda ut vad de faktiskt vill ha, vilket kan vara lite klurigare än vad kunder tror från början. Då beslutar vi om det till exempel ska vara animerat, talking heads/intervju, storytelling eller live action. Efter det tar vi fram en kostnadskalkyl och hjälper kunden med vad de ska lägga krutet på utifrån förväntningar och målgrupp. Därefter tar jag fram ett bildmanus och en storyboard med enklare skisser om vad filmen ska innehålla. Sedan är det dags för koordinering, där jag oftast jobbar tillsammans med en projektledare.
Hur samarbetar du med andra roller på byrån?
– Jag jobbar ofta tillsammans med copywriters och sociala medie-experter. Men även med specialister inom specifika kommunikationsområden, till exempel Life Science eller livsmedels- och alkoholmarknadsföring där det finns särskilda lagar och regler kring hur filmer får vara utformade.
Vilka kunder jobbar du främst med?
– Jag jobbar oftast med kunder inom Life Science. Uppdragen kan då vara att producera kampanjer där man visuellt synliggör grupper och problem för att förenkla komplexa ämnen. Då är storytelling, intervjuer och dokumentärfilm vanliga format.
Vad är roligast med din roll?
– Att vara ute på inspelning. Där är det mycket som händer och man måste vara sitt bästa jag för att få de som medverkar i filmen att känna sig bekväma. Det är därför det viktigaste i mitt jobb. Både kunden och de som medverkar i filmen ska få känna sig nöjda.
Varför är rörligt innehåll bra?
Slutligen – Du är en av Ripplers mest eftersökta medarbetare, vad tror du det beror på?
Tack för intervjun, Benji!
Vill du veta mer om videoproduktion? Eller kanske bolla idéer inför nästa projekt? Hör av dig till oss så hjälper vi dig ta det från idé till färdig film.